Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie (ESWT) is een behandeling waarmee er met schokgolven pijnlijke plekken in het lichaam worden behandeld. Met behulp van een apparaat voor shockwave therapie worden deze schokgolven met relatief veel energie overgebracht naar het te behandelen gebied.

Hoe werkt shockwave therapie in de fysiotherapie?

Shockwave therapie stimuleert de zelfhelende werking van het lichaam. Dit komt door het toedienen van de hoogenergetische golven die u met het apparaat voor shockwave therapie afgeeft. Als fysiotherapeut brengt u deze schokgolven met de behandelkop over op de pijnlijke plek in het lichaam van uw patiënt. Deze golven verplaatsen zich vervolgens door het lichaam naar de locatie van de aandoening.

De afgegeven energie wordt via de behandelkop opgenomen in het pijnlijke weefsel van uw patiënt. Hierop reageert het lichaam door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening. Beide reacties resulteren in een snel weefselherstel.

Wanneer maak je gebruik van shockwave therapie in de fysiotherapie?

De fysiotherapeut kan met behulp van shockwave therapie een breed scala aan klachten oplossen, waaronder:

• tennis- of golferselleboog
  • pijnlijke nek
  • schouder en/of rug (langdurig en bijna altijd op dezelfde plek)
  • schouderproblemen met of zonder verkalking
  • pijn rondom de knie of enkel
  • langdurige achillespeesproblemen
  • hielspoor
  • langdurige pijn onder de voetzool.

Na gemiddeld vier tot vijf behandelingen merk je al het resultaat. Bewegen gaat makkelijker en de chronische pijn blijft weg. De resultaten van shockwave therapie zijn wetenschappelijk aangetoond.

Shockwave therapie als onderdeel van de behandeling

Bij langdurige pijnklachten zijn er vaak meerdere onderdelen van het lichaam betrokken.

Er wordt vaak eerst een echo gemaakt van het aangedane gebied voordat shockwave wordt toegepast. Op deze manier kan het weefsel goed in beeld worden gebracht en weet de therapeut precies waar hij/zij shockwave moet toepassen.

Een scheefstand van het bekken kan bijvoorbeeld resulteren in een hielspoor aan de hakregio. Wanneer alleen de hielspoor behandeld wordt kan het zijn dat de klacht niet weggaat of snel weer terugkomt. Daarom kijken we naar het gehele lichaam en richten de behandeling zich op de oorzaak van de klacht. Een bekkenscheefstand kan behandeld worden met manuele therapie in combinatie met podotherapie.
Een onderdeel van de behandeling kan in dit geval Shockwave therapie zijn. Dit werkt door middel van schokgolven en stimuleert het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen.